Aangewakkerd door de voortdurende evolutie van e-commerce groeit de logistieke sector in Nederland met twintig procent per jaar en dat terwijl we toch al aan kop liggen in Europa. DHG, marktleider in de ontwikkeling van accommodaties voor deze branche, zet op diverse plekken in het land hoogwaardige SMARTLOGS neer en daarvan komt er één in Venray.

“Moet je je voorstellen, een groei van twintig procent per jaar, gerelateerd aan de cijfers van het jaar ervoor inclusief de expansie van toen”, zegt Richard Elich, business development manager bij DHG, een afkorting die staat voor David Hart Group. “Voorlopig zal de rek er nog niet uit zijn, gezien het tempo waarmee de e-commerce internationaal in omvang blijft toenemen. Nederland speelt in Europa een voortrekkersrol op het gebied van logistiek, een situatie waarvoor een aantal aanwijsbare redenen bestaan. Zo biedt het Havenbedrijf Rotterdam als enige op dit continent ruimte aan gigantische containerschepen uit voornamelijk Azië om hun vracht te lossen, die vervolgens via binnenvaart, vrachtwagen of trein verspreid wordt. Daarbij beschikken we als land over een voortreffelijke infrastructuur; veel beter dan bijvoorbeeld in Duitsland of België. Een derde aspect betreft het gunstige belastingklimaat en dan doel ik eigenlijk met name op het verleggen van BTW, die je pas hoeft af te dragen bij aflevering van je goederen aan de tussenhandel of de eindgebruiker. Bij een voorraad van vele miljoenen euro’s scheelt dat fors in voorfinanciering, gerekend met 21 procent over een bepaald aantal maanden.”

750.000 VIERKANTE METER

Om werk zal DHG, opgericht in 1997 en inmiddels ’s lands grootste ontwikkelaar voor de logistieke sector, dus voorlopig niet verlegen zitten. “In de komende tweeënhalf jaar gaan we in Venray en op andere plekken in Nederland in totaal 750.000 vierkante meter aan zogenaamde ‘SMARTLOGS’ realiseren, het concept dat wij universeel toepassen”, vertelt commercieel directeur Willem Slager. “Voor 500.000 vierkante meter hebben we al opdracht gegeven en de marktsituatie biedt ons alle vertrouwen dat we voor deze panden snel huurders zullen vinden. Sterker nog, we ontwikkelen op risico, want we weten hoe de sector werkt: vaak gaat aan een verhuizing een lang voortraject vooraf, maar zodra een beslissing valt, wil een bedrijf graag binnen enkele maanden tijd zijn intrek in een nieuwe accommodatie nemen. Moet je dan nog beginnen met bouwen, dan ben je ruimschoots te laat. Het traject van vergunningsaanvraag, ontwerp, aannemerselectie en realisatie bestrijkt minimaal een jaar en dan mag er niks tegenzitten.”

FUNCTIONALITEIT VOOROP

Verspreid over Nederland vinden we nu al zo’n 550.000 vierkante meter aan vastgoed van DHG, waarbij gaandeweg het SMARTLOG-concept (smart logistics) zijn intrede doet. “Op strategische locaties, dus in de nabijheid van snelwegen, liefst ook binnenwateren én met arbeidspotentieel in de omgeving, zetten we op royale percelen met voldoende parkeer- en manoeuvreerruimte kwalitatief hoogwaardige panden met een dito uitstraling neer”, legt Slager uit. “Je herkent ze direct aan hun strakke, donkergrijze uiterlijk, met tweelaags kantoren die grote glaswanden tussen betonnen boven- en onderranden laten zien. Ze ademen kwaliteit,
maar zijn niet over the top. Immers, functionaliteit staat voorop en als zodanig moet een pand ook verhuurbaar blijven in de toekomst. Natuurlijk bieden de gevels en de entree ruimte voor eigen logo’s en andere uitingen, maar de basis van een universeel concept blijft overeind. Legt de klant specifieke wensen op tafel, dan gaan we samen aan tafel om een juiste oplossing te vinden voor beide partijen. Negentig procent van onze huurders kiest echter voor een bestaand SMARTLOG-gebouw.”

smartlog venray

VENRAY

DHG voorziet alle warehouses van een Sprinkler-installatie en integreert een hoge mate van duurzaamheid, onder meer via de isolatiewaarde, ledverlichting alom, veel natuurlijke lichtinval en een dak dat voorbereid is op de montage van zonnepanelen. Qua inrichting garanderen ze maximale logistieke vrijheid. “Wanneer we de positionering van de pilaren uitwerken, houden we rekening met zowel smalle als brede paden tussen de rekken”, geeft Elich aan. “Per 800 vierkante meter leggen we een loading dock aan, zodat bij de klant zo min mogelijk vertraging kan optreden tijdens het laden en lossen van vrachtwagens. Standaard gaan we uit van een zeer hoge vloerbelasting, die binnen een gegeven stapelhoogte geen beperkingen kent qua typen goederen. Bij 10,50 meter vrije hoogte ligt dat op 4.000 kilogram per vierkante meter, bij 12,20 meter op 5.000 kilogram. Dat laatste is aan de orde in Venray, waar we volgend jaar op een perceel van acht hectare een warehouse van 50.000 vierkante meter zullen bouwen. Die specifieke hoogte wordt veel gevraagd in de e-commerce en wij verwachten vanuit die hoek veel animo voor deze locatie.”

CREATIEF MEEDENKEN

Venray, een bewuste keuze. “In Venlo bevinden zich al heel wat logistieke bedrijven, dus zochten wij naar een plek met meer arbeidspotentieel, wat voor onze klanten van elementair belang is”, verklaart Slager. “De regio biedt fantastische kansen voor deze sector, zeker als je de e-commerce in aanmerking neemt. Duitsland met zijn meer dan 82 miljoen inwoners vormt een ongekend grote afzetmarkt.” Qua locatie viel het oog van DHG op het voormalige terrein van Inalfa Roof Systems, dat momenteel gesaneerd wordt. Elich: “In oktober hopen we met de daadwerkelijke ontwikkeling te kunnen starten, waarbij we ernaar streven om met lokale partners samen te werken. Typerend voor ons bedrijf is dat we heel creatief meedenken met onze klanten, zonder invloed van derden: we vallen niet onder een rendementsfonds en hebben geen beursnotering, maar gewoon een driekoppige directie en een compact team van 24 mensen. Dat betekent korte lijnen en flexibel schakelen. Desgewenst verhuren we een deel van de accommodatie of nemen we de investering in stellingen in het contract mee, om maar wat te noemen. Het komt zelfs wel voor dat wij het oude pand van de klant overnemen voor verkoop, eventueel zelfs inclusief een huurverplichting. Geïnteresseerden kunnen zich rechtstreeks tot ons wenden of hun eigen makelaar inschakelen. In ieder geval zal medio 2019 in Venray een hoogwaardige SMARTLOG met een herkenbare uitstraling verrijzen, uitermate geschikt voor succesvolle logistieke bedrijven die hun business een flinke impuls willen geven.”

Bron: Noord-Limburg Business