DHG bouwt dit jaar in Rotterdam nieuwe dc’s direct naast twee containerterminals van de Waalhaven Group. Een klassieke win-win-win situatie, zegt logistiek directeur Hans van Driel van DHG in een interview in het nieuwe Havenlocaties 2020 magazine. “Je moet creatief zijn en de mogelijkheden van een locatie onderkennen.”

Directeur Jan Overdevest van Waalhaven Group: “Wij hebben een deel van ons UWT-terminalterrein naast onze kade aan de Bunschotenweg verkocht aan DHG om daar een warehouse neer te zetten. Het voordeel voor de toekomstige gebruiker is dat er geen voor- of natransport nodig is, omdat wij de containers met intern transport aan- en afvoeren.” Iets verderop, op het voormalige Gansewinkelterrein naast de Barge Center Waalhaven-terminal, realiseert DHG nog een warehouse. “Daar ontstaat dus een zelfde samenwerkingsconcept”, zegt Overdevest.

Toplocatie Waalhaven

“Wij zien de Waalhaven als een van de logistieke toplocaties in Nederland”, vult Van Driel aan. “Terwijl de import en export stromen van containers naar de deep-sea terminals ook efficiënt per barge kunnen plaatsvinden zijn de in nabij gelegene Eemhaven ook het Rail service center (RSC) en de short-sea terminal (RST) op minder dan 3 KM afstand van de DC’s beschikbaar. In vergelijking tot andere locaties beschikken deze warehouses dus niet alleen over de uitstekende verbindingen met het Europese wegennet. Het zijn met recht multimodale locaties die onze klanten de mogelijkheid bieden om op efficiënte wijze gebruik te maken van de dagelijkse spoorshuttles en short-sea services die het Europese achterland verbinden.

Dc’s met meerwaarde

Van Driel over de samenwerking met Waalhaven Group: “We kenden elkaar al en kwamen in gesprek over de plaats van het “empty depot” van UWT. Waarom zet je lege containers op zo’n mooie plek, vroeg ik Jan. Het is een prima locatie voor een dc, dus hebben we een oplossing bedacht waarin de lege containers naar een andere plek gaan. Het levert een mooie samenwerking op: wij hebben een nieuwe, unieke locatie erbij, de toekomstige gebruiker zit op pole position en Waalhaven Group kan de nieuwe gebruiker bedienen.  Dit is een typerend voorbeeld voor hoe wij opereren. Dankzij de logistieke kennis die wij in huis hebben zijn we in staat om dc’s met meerwaarde te creëren en onze klanten beter te adviseren en te helpen.”

Bewezen logistieke locatie

DHG bouwt in de op eigen risico en zoekt continu naar nieuwe locaties. Dat is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig en dan moet je creatief zijn, licht Van Driel toe. “Als je dat doet met de nodige logistieke knowhow, dan vind je nieuwe mogelijkheden, zoals met Waalhaven Group. Want onze dc’s moeten wel altijd op een bewezen logistieke locatie zijn met goede ontsluiting.” DHG bouwt de nieuwe dc’s volgens het beproefde eigen Smartlog-concept: moderne warehouses die voldoen aan de laatste eisen. Het dc aan de Bunschotenweg bestaat straks uit twee hallen van elk circa 20.000 m2, die aan de Ophemertstraat uit één hal van circa 20.000 m2. Behalve de twee locaties naast de terminals van Waalhaven Group is DHG bezig met nóg twee locaties in en rond de Waalhaven. Ook sloot de ontwikkelaar onlangs een grote deal voor het ontwikkelen van 210.000 m2 op de Maasvlakte. “Je ziet, we zitten niet zomaar ‘her en der’, maar alleen op belangrijke havenlocaties en logistieke knooppunten.”

Overdevest roemt de aanpak van DHG. “Ze hebben een goede neus voor locaties, kennis van het logistieke proces en een prima businessmodel voor distributiecentra met een snel bouwproces, en multi-inzetbare gebouwen gericht op de marktvraag. Ze kijken bij DHG duidelijk verder dan alleen het realiseren van het vastgoed. We trekken samen op om de toekomstige gebruiker een optimaal pand en een optimale dienstverlening te bieden. De gebruikers besparen straks pakweg veertig procent op hun lokale transportkosten dankzij de naastgelegen terminal.”

Het Havenlocaties 2020 magazine is hier te lezen.